Trening for gravide

Det er mange diskusjoner på nettet om trening og forøvrig om hvorvidt kvinner bør trene eller ikke når de er gravide. Her finnes det ikke noe fasitsvar, både på grunn av at dette vil variere fra kvinne til kvinne og fordi det finnes ulike definisjoner på hva det vil si å trene. Det er imidlertid ingen tvil om at det er sunt både for mor og barn at det utføres noe trening – selvsagt forutsatt at helsen treningtillater det. Forskning antyder faktisk at trening under graviditeten i stor grad bidrar til et sunt svangerskap og en enklere fødsel. I starten av svangerskapet er man gjerne slapp og kvalm, og da kan det være greit å ta det med ro. Det vil dessuten være fornuftig å trappe ned på og etter hvert slutte å trene når man nærmer seg termin.

Gravide kvinner kan med fordel utføre både kondisjons- og styrketrening, så lenge det ikke medfører ubehag og så lenge intensiteten ikke er altfor høy. I utgangspunktet kan man trene helt frem til uken før fødsel, så lenge det føles greit. Trening kan for eksempel bestå av aktiviteter som gåturer, lett dans, svømming eller sykling. Styrketrening er viktig for å øke funksjonen i muskelsjelettet. Gravide kvinner kan utføre styrketrening langt ute i svangerskapet, men det anbefales å benytte lavere vekter.

Trening under svangerskapet

Man må generelt sett alltid lytte til kroppen når man trener, spesielt når man er gravid. Det er viktig å være oppmerksom på at man må være ekstra forsiktig ved eller unngå enkelte trening som medfører risiko for fall eller slag mot magen. Dette inkluderer for eksempel ridning, slalom og skigåing i tillegg til kontaktidretter som håndball og fotball. Dykking bør dessuten unngås under hele svangerskapet ettersom det medfører økt risiko for komplikasjoner. Kvinner bør dessuten unngå tunge pressøvelser som markløft under svangerskapet.